
J. Van Bluenoid heeft het weer gelapt. Zijn nieuwe track ‘Lucid’ verschijnt op 6 oktober bij het toonaangevend label Play Records uit Canada. Dat label brengt het nummer dan ook maar ineens uit op Play At ADE 2022, een compilatiealbum dat wordt voorgesteld op het Amsterdam Dance Event, het belangrijkste muziekcongres op het vlak van elektronische muziek.
Amai!
Bluenoid staat in schoon internationaal gezelschap te blinken, met voor de afdeling techno Antonifree (Hongarije), Hectic (UK), Passific Assalt Sissem (Canada/Mexico), CHMI (Mexico), Robert Evans (UK), Frenzy Jones (Bulgarije), Avilo & St. Sinny (USA), en Tyler Kahn (USA).
De afdeling house wordt vertegenwoordigd door nieuw werk van Stereoimgaery (Canada) en Chalov (Rusland). Digital Dub Fire (Canada) levert hun nieuwste werk van progressieve house. Lionello (Litouwen) voegt twee nieuwe werken toe in Future Bass en Bass House. PRNV & Moksh (India) maken hun Play-debuut met een geweldige electro house banger. En Cav Eire (UK/USA) levert een zeldzame trap house track af.
De nieuwe werken worden aangevuld met enkele recente releases van Johnny Trombetta (USA), Mathey B (Finland), Dj Oleg Skipper (Rusland), Tech Us Out (UK/USA), Meglajon (USA) en idoLies (UK).
Kan nie na Canada
Hij kan dan misschien niet naar Canada, maar gaf ons wel een kopie van een Engelstalig interview, vertaald door de artificiële intelligentie van Deepl. Als dat maar goed komt.
Hoe zou je de track ‘Lucid’ omschrijven?
Stampende techno, waarbij al dansend je meditatieve rotsen er af vallen.
Wat was je drijfveer voor het maken van dit werk? Werd je door iets in het bijzonder geïnspireerd?
Bluenoids baseline is: for dancing only. Dat is de belangrijkste reden om muziek te maken, om muziek te maken waarop mensen kunnen dansen. ‘Lucid’ klinkt als een track waar ik zelf graag op dans. Als ik op een festival of in een club ben, hoor ik graag de beukende drums en dans ik. Dansen is een van mijn grootste inspiratiebronnen. Als ik dans, krijg ik al die ideeën, en als ik in de studio ben, probeer ik die dingen uit mijn hoofd te krijgen. Dansen is een soort meditatie voor mij, en als ik deze muziek maak, voel ik me helemaal heel met het universum.
In termen van productietechnieken, artistieke keuzes of technologie, was er iets dat je anders deed met dit werk dan je met eerdere werken had gedaan?
Elke track die ik maak is een nieuwe ervaring. Ik gebruik graag plugins, effecten en knoppen die ik niet ken, gewoon om te zien hoe ze reageren op en interageren met mijn muziek. Ik speel graag in de studio, wat er gebeurt als ik dit aanraak, als ik dit draai, als ik dit vergeet, … Is allemaal erg leuk. Op dit moment werk ik graag met randomisatie van effecten, waarbij een van de parameters van een effect tijdens het nummer iets wordt veranderd. De keuze van de artiest is altijd dezelfde: kan ik erop dansen? Ik hou er niet echt van om grote statements te maken, ik wil gewoon dat mensen genieten, dansen en zich verbinden met elkaar en het universum.
Zijn er andere kunstenaars of werken die dit werk hebben beïnvloed? Zo ja, welke en hoe?
Toen ik jong was, heb ik een show van The Orb meegemaakt, die echt mind blowing was. Onlangs gingen we naar een show van Kraftwerk. Al die geluiden hebben invloed op mij en mijn muziek. Ik absorbeer en dan creëer ik iets nieuws. Over absorberen gesproken, een van mijn grote invloeden is dub muziek, Jah Shaka, Lee Scratch Perry, African Head Charge of Adrian Sherwood. Ik luisterde mijn hele leven naar hun platen, en – denk ik – je kunt die dub reggae invloed heel duidelijk horen.
Zijn er interessante verhalen of ervaringen verbonden aan dit werk die je nog niet genoemd hebt?
Nou, ‘Lucid’ verwijst naar het idee van luciditeit, helder zijn in het hoofd, zoals boeddhisten proberen het Nirvana te bereiken. Je kunt de staat van helderheid bereiken met meditatie, maar in mijn ogen ook door te dansen. Door te dansen raak je zo verbonden met andere mensen dat je een stadium van helderheid bereikt. Je lichaam is vrij, je geest is verbonden en je vergeet de zorgen van het dagelijks leven. Je verbindt je met het nu, en verbindt je met het universum. Ik geloof echt dat dansen de wereld ten goede kan veranderen.
Een belangrijke ervaring. Ik ben vijf jaar geleden begonnen met het maken van technomuziek. Daarvoor speelde ik in verschillende bands, meestal percussie, wat gitaar, reggae, punk, … Ik trad jarenlang op als dichter en maakte videokunst. Geweldige tijden, maar allemaal onder de radar.
Dus op een dag namen mijn vrienden me mee naar een technofestival. Mijn wereld klaarde op en ik nam een besluit: dit wordt de muziek die ik ga spelen. Een verwoestende verandering van leven, dat was het! Mijn eerste demo verscheen op SoundCloud, een uur later belde het Nanouchi Record Label (La Rocca, Eduardo Delvino) om een deal te sluiten. Enige tijd later bracht Industry Of House, een Braziliaans label, nog een track uit. Ondertussen bracht de uitgeverij van mijn oude poëzie een volledig Bluenoid album uit en voegde technomuziek toe aan hun activiteiten. En nu is het Play Records, die Lucid uitbrengt op hun ADE album voor 2022. Dus, techno muziek heeft mijn leven volledig veranderd, me nieuwe kansen gegeven en me in contact gebracht met de wereld. Ik ben zo dankbaar!
Wat zijn 4-5 losse woorden die je zou gebruiken om dit werk te beschrijven aan iemand die je net hebt ontmoet?
Dit is nu zware muziek!
Vertaald met http://www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Check Bluenoid on Spotify